Rehabilitacja niemowląt
Kiedy wykonać diagnozę i rozwój psychoruchowy dziecka?
- Zawsze kiedy Rodzica coś niepokoi
- W przypadku ciężkiego porodu (powikłanego) – m.in. zatrucie ciążowe, nadciśnienie, choroby tarczycy u matki, cukrzyca ciążowa, przedwczesny poród.
- W przypadku tzw. „spokojnego dziecka” – kiedy niemowlę nie sygnalizuje swoich potrzeb, leży długo w jednym miejscu bez bodźców, nie denerwuje się kiedy upadnie mu zabawka, jest mu wszystko jedno czy ma zabawkę czy nie ma, może godzinami leżeć w foteliku, nie domaga się zabawek, nie inicjuje sam ruchu, nie zaczyna sam aktywności, nie poszukuje bodźców (zabawek, źródła dźwięku, itp.)

Diagnoza – na czym polega, jak wygląda i przebiega?
Dziecko obserwowane jest przez terapeutę od momentu wejścia do gabinetu. Ocenianie jest jak się zachowuje podczas rozbierania, jak reaguje na nowe otoczenie, na obcych, w jakiej relacji jest z mamą. Obserwowane jest zachowanie spontaniczne w różnych pozycjach ciała: w leżeniu na plecach, w leżeniu na brzuchu, jeśli dziecko jest starsze to w siedzeniu, pełzaniu, czworakowaniu, chodzeniu.
Maluch poddawany jest ocenie (0-12 miesiąc życia) – 7 reakcji ułożeniowych wg Vojty.
- Reakcja trakcji.
- Reakcja Landau’a.
- Reakcja zawieszenia pachowego.
- Reakcja wychylenia bocznego wg Vojty.
- Reakcja zawieszenia poziomego.
- Reakcja zawieszenia pionowego (Peiper/Isbert).
- Reakcja zawieszania pionowego (Collis).
Jak przygotować się do badania?
- Dziecko musi być wyspane, nakarmione (45 minut przed badaniem dziecko nie powinno jeść).
- Dziecko nie powinno być badane po szczepieniu (trzeba poczekać 3 dni).
- Powinno być tydzień po chorobie wirusowej lub bakteryjnej.
- Nie może być chore.
Co powinno niepokoić w rozwoju dziecka?
Dziecko 0-3 miesiąc
Dziecko 4-6 miesiąc
Dziecko 7-9 miesiąc
Dziecko 10-18 miesiąc
Dziecko 0-3 miesiąc
- Dziecko zawsze ma głowę ułożoną w jedną stronę.
- Trudno przystawić je do piersi.
- W leżeniu na brzuchu długo trzyma główkę nad podłożem, tzw. silne dziecko.
- Nie wkłada rąk do buzi.
- Nie podnosi rąk i nóg w leżeniu na plecach.
- Mało pracuje nogami, nogi biernie leżą w leżeniu na plecach.
- Często ulewa.
- Gdy leży na brzuchu często płacze, unika tej pozycji, nie lubi jej.
- Gdy leży na brzuchu upada na jedną stronę.
- Przy ubieraniu i higienie trudno podnieść mu ręce do góry.
- Ma zaczerwienienie skóry na szyi i po pachami.
- Ma niespokojny sen, często gwałtownie się wybudza.
- Ma drżenia kończyn.
- W leżeniu na plecach odgina głowę do tyłu, jakby czegoś szukało za sobą.
- Przy zmianie pieluchy prostuje nogi, ciężko ją włożyć.
- Ma otwartą buzię, język wystaje z jamy ustnej.
Dziecko 4-6 miesiąc
- Nie obraca się z pleców na boki lub obraca się tylko w jedną stronę.
- W leżeniu na plecach nie da się podnieść swobodnie jego ręki do góry, maluch stawia opór.
- Dziecko bawiąc się na plecach grzechotką prostuje nogi.
- Pręży się, pcha główkę w podłoże w różnych pozycjach.
- Słabo trzyma głowę, kiedy jest trzymane na rękach opada mu głowa, w pozycji na brzuchu nie dźwiga głowy.
- Nie chwyta zabawek.
- Nie łapie nóg.
- W 6 miesiącu nie obraca się z pleców na brzuch.
- W leżeniu na brzuchu ręce uciekają do tyłu.
- Wygląda jakby nie miało szyi, głowa jest schowana w barkach.
Dziecko 7-9 miesiąc
- W leżeniu na brzuchu nie obraca się wokół własnej osi albo tylko w jedną stronę.
- Brak obrotu z brzucha na plecy.
- W leżeniu na brzuchu dziecko nie jest w stanie podeprzeć się na wyprostowanych kończynach górnych lub prostuje w tej pozycji kończyny górne, ale ma zaciśnięte dłonie.
- Jak siedzi w foteliku lub leżaczku to zawsze przechyla się, „marszczy się „ po jednej stronie.
- Nie przyjmuje pozycji czworaczej.
- Jeździ na „pupie”.
- W czasie pełzania nie pełza naprzemiennie (poprawne pełzanie jest naprzemienne, ręka lewa – noga prawa, ręka prawa – noga lewa).
- W czasie czworakowania stopy są na zewnątrz lub jedna stopa.
- Gdy samodzielnie siedzi zawsze ma zgarbione, okrągłe plecy.
- W siadzie zawsze ma zgiętą w kolanie jedną nogę.
- Gdy siedzi upada do tyłu, na boki, nie kontroluje tego upadku i nie chowa głowy.
- Nie próbuje wstawać, podciągać się (w łóżeczku, przy meblach).
- W siadzie skośnym zawsze siedzi na jedną stronę.
- W pozycji siedzącej, w czworakowaniu ma stale otwartą buzię oraz ślinotok.
Dziecko 10-18 miesiąc
- Nie próbuje chodzić bokiem, przy meblach, przy łóżku.
- Nie próbuje podciągać nóg przy meblach, łóżku – jakby chciało na nie wejść.
- Gdy stoi kostki wewnętrzne na stopach uciekają mu do środka.
- Przy chodzeniu potyka się o własne stopy, w jednej nodze lub dwóch stopach jego palce kierują się do środka („nogi/stopy idą do środka i dziecko się potyka”).
- Gdy upada nie asekuruje się, nie wysuwa rąk do przodu.
- Jak stoi nie dociąża pięt, stoi na palcach.
- Chodzi na palcach pochylone do przodu.
- Ma tzw. „głośny chód” – dziecko głośno uderza stopami o podłoże.
- Dziecko ciągnie nogi, nie podnosi nóg, szura nogami.
- Dziecko upada bez żadnej przeszkody na drodze, potyka się o własne nogi.
Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Skierowany jest do dzieci u których wykryto niepełnosprawność, a nie podjęły jeszcze nauki w szkole. Program jest realizowany BEZPŁATNIE.